04 лютого 2016

Зміни в оподаткуванні транспортних засобів

З 1 січня 2016 року набрали чинності зміни до статті 267 Податкового кодексу України «Транспортний податок».

Державна фіскальна служба України в листі від 25.01.2016 р. № 2374/7/99-99-17-04-01-17 надала наступне роз’яснення.

Підпунктом 267.1.1 пункту 267.1 статті 267 Кодексу визначено, що платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, у тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Кодексу є об'єктами оподаткування.

Щодо об'єкта оподаткування.

Об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Така вартість визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об'єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщується на його офіційному веб-сайті.

Отже, об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, середньоринкова вартість яких становить понад 1033500 грн. (1378 грн. м.з.п. х 750 м.з.п. = 1033500 грн.) та з року випуску яких минуло не більше п'яти років (включно).

Виготовлення транспортного засобу - це календарна дата виготовлення транспортного засобу (день, місяць, рік), для транспортних засобів, календарну дату виготовлення яких визначити неможливо, - 1 січня року виготовлення, зазначеного у реєстраційних документах.

Базою оподаткування є легковий автомобіль, що є об'єктом оподаткування відповідно до підпункту 267.2.1 пункту 267.2 статті 267 Кодексу.

Ставка податку встановлюється з розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 грн. за кожен легковий автомобіль, що є об'єктом оподаткування.

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.

Платники податку - юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року (2016 рік) і до 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцем реєстрації об'єкта оподаткування декларацію за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Щодо об'єктів оподаткування, придбаних протягом року, декларація юридичною особою - платником подається протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об'єкт, а податок сплачується починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об'єкт.

Водночас повідомляємо, що юридичні особи - платники транспортного податку звітуватимуть у 2016 році за формою податкової декларації з транспортного податку, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 10.04.2015 № 415 «Про затвердження форми Податкової декларації з транспортного податку», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28.04.2015 за № 474/26919.

Також внесеними змінами визначено, що у разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який є об'єктом оподаткування, транспортний податок за такий легковий автомобіль не сплачується з місяця, наступного за місяцем, в якому мав місце факт незаконного заволодіння легковим автомобілем, якщо такий факт підтверджується відповідним документом про внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, виданим уповноваженим державним органом.

У разі повернення легкового автомобіля його власнику (законному володільцю), податок за такий легковий автомобіль сплачується з місяця, в якому легковий автомобіль було повернено відповідно до постанови слідчого, прокурора чи рішення суду. Платник податку зобов'язаний надати контролюючому органу копію такої постанови (рішення) протягом 10 днів з моменту отримання.

Єдиний реєстр досудових розслідувань утворено на виконання пункту 22 розділу XI Перехідних положень Кримінального процесуального кодексу України.

Відповідно до пункту 1.6. Положення про порядок ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 17.08.2012 № 69 (далі - Положення), виконання функцій адміністратора Реєстру покладається на Генеральну прокуратуру України, прокуратури областей та міста Києва.

Відомості з Реєстру надаються у вигляді витягу у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України (пункт 4.1 Положення).

Підпунктом 267.6.9 пункту 267.6 статті 267 Кодексу встановлено, що у разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який є об'єктом оподаткування, уточнююча декларація юридичною особою - платником податку подається протягом 30 календарних днів з дня внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

У разі повернення легкового автомобіля його власнику уточнююча декларація юридичною особою - платником податку подається протягом 30 календарних днів з дня складання постанови слідчого, прокурора чи винесення ухвали суду.

Фізичні особи - платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем своєї реєстрації для проведення звірки даних щодо:
об'єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку;
розміру ставки податку;
нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема, документів, що підтверджують право власності на об'єкт оподаткування, перехід права власності на об'єкт оподаткування, документів, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля), контролюючий орган за місцем реєстрації платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення- рішення вважається скасованим (відкликаним).

Фізичні особи - нерезиденти для проведення звірки даних звертаються до контролюючих органів за місцем реєстрації об'єктів оподаткування.

Платникам ПДВ: щодо термінів коригування в податковій декларації з ПДВ податкових зобов'язань та податкового кредиту

Державна фіскальна служба України у зв'язку із численними запитами платників ПДВ листом від 22.01.2016р. №2052/99-99-19-03-02-17 надала роз’яснення щодо термінів коригування в податковій декларації з податку на додану вартість податкових зобов'язань та податкового кредиту на підставі розрахунку коригування до податкової накладної.

Пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) визначено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Відповідно до підпункту 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Кодексу, якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:
а)постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов'язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б)отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв'язку з отриманням таких товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов'язань на підставі складеного та зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування.

Згідно з підпунктом 192.1.2 пункту 192.1 статті 192 Кодексу, якщо внаслідок такого перерахунку відбувається збільшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а)постачальник відповідно збільшує суму податкових зобов'язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б)отримувач відповідно збільшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення перерахунку.

Отримувач має право збільшити суму податкового кредиту на підставі складеного та зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН:
постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

При цьому постачальник товарів/послуг має право зменшити суму податкових зобов'язань за таким розрахунком коригування після його реєстрації в ЄРПН отримувачем.

Тобто, у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг: постачальник має право зменшити податкові зобов'язання на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в ЄРПН отримувачем протягом 15- денного терміну, у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому його складено. Якщо розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то постачальник має право зменшити податкові зобов'язання у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН;
покупець повинен зменшити податковий кредит в податковій декларації з ПДВ за податковий період, на який припадає дата складення розрахунку коригування, та зареєструвати його в ЄРПН у встановлені терміни. У разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг: постачальник повинен збільшити податкові зобов'язання в податковій декларації з ПДВ за податковий період, на який припадає дата складення розрахунку коригування;
покупець має право збільшити податковий кредит на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в ЄРПН протягом 15-денного терміну, у податковій декларації з ПДВ за той звітний (податковий) період, в якому його складено, або за будь-який наступний звітний (податковий) період, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складення. Якщо розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то покупець має право збільшити податковий кредит у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН, або будь- якого наступного звітного (податкового) періоду, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складення.

Якщо розрахунок коригування не зареєстрований в ЄРПН протягом 180 календарних днів або взагалі не складений на таку операцію, то:
у разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг податковий кредит покупця не може бути збільшений, але постачальник не звільняється від обов'язку збільшення суми податкових зобов'язань за відповідний звітний (податковий) період, в якому здійснюється зміна суми компенсації вартості товарів/послуг;
у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг податкові зобов'язання постачальника не можуть бути зменшені, але покупець зобов'язаний зменшити податковий кредит за відповідний (податковий) період, в якому здійснюється зміна суми компенсації вартості товарів/послуг.

Про зміни в оподаткуванні податком на прибуток підприємств у 2016 році

З 1 січня 2016 року набули чинності зміни в оподаткуванні податком на прибуток підприємств, які внесені Законом України від 24 грудня 2015 року № 909 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році».

Так, стосовно щоквартального декларування податку на прибуток, то відповідно до нової редакції пункту 137.4 статті 137 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) податковими (звітними) періодами для податку на прибуток підприємств, є календарні: квартал, півріччя, три квартали, рік. При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком. Водночас, пунктом 137.5 статті 137 Кодексу для окремих категорій платників податку встановлено річний податковий (звітний) період.

Враховуючи внесені зміни до пункту 57.1 статті 57 Кодексу, вилучено положення щодо подання податкової декларації за базовий звітний (податковий) рік до 1 червня року, наступного за звітним (податковим) роком.

Таким чином, за результатами діяльності за 2015 рік податкова декларація повинна бути подана:
- протягом 40 календарних днів, що настають за останнім днем звітного податкового кварталу, якщо базовим звітним (податковим) періодом для платника податку є календарний квартал;
- протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року, якщо базовим звітним (податковим) періодом є календарний рік.

Подання податкової звітності з податку на прибуток за результатами діяльності за 2015 рік здійснюється за новою формою декларації.

Стосовно відміни щомісячних авансових внесків з податку на прибуток, то статтею 10 Закону № 909 з пункту 57.1 статті 57 Кодексу виключено положення, які передбачали щомісячну авансову сплату податку на прибуток.

Отже, платники податку у січні – травні 2016 року не сплачують щомісячні авансові внески, нараховані у податковій декларації за 2014 рік. Крім того, у податковій декларації з податку на прибуток за 2015 рік розрахунок щомісячних авансових внесків у період з червня 2016 року по травень 2017 року не здійснюється та р.26 форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897, не заповнюється.

Проте платники, які за новими правилами у 2016 році подають податкові декларації за податкові (звітні) періоди квартал, півріччя, три квартали, рік, у податковій декларації за три квартали 2016 року визначають авансовий внесок з податку на прибуток у розмірі 2/9 податку на прибуток, який підлягає сплаті до 31 грудня 2016 року.

Відповідне роз’яснення надано листом ДФС України від 18.01.2016 № 1626/7/99-99-19-02-02-17 «Про зміни в оподаткуванні податком на прибуток підприємств у 2016 році».

Крім того, у листі висвітлено: вимоги для об'єднань та асоціацій об'єднань співвласників багатоквартирних будинків з метою визначення їх неприбутковими організаціями; зменшення податку на прибуток на суму нарахованого податку на нерухоме майно; коригування фінансового результату на доходи від участі в капіталі та дивіденди; нові різниці для коригування фінансового результату до оподаткування на період дії закону щодо фінансової реструктуризації.

До уваги платників! Рентна плата за видобутий природний газ

Державна фіскальна служба України, надає інформацію щодо бази оподаткування рентною платою за видобутий природний газ у IV кварталі 2015 року в частині обсягів газу, що не відповідають умові, визначеній у пункті 252.24 статті 252 Податкового кодексу України.

Фактичною ціною реалізації природного газу, вважається ціна, що дорівнює граничному рівню ціни на природний газ, що реалізується промисловим споживачам, який встановлюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг (пункт 252.8 статті 252 Кодексу).

Постановою НКРЕКП від 27.08.2015 № 2229 встановлено з 01.09.2015 граничний рівень ціни на природний газ, що реалізується промисловим споживачам 6600 грн./куб.м. Міністерство фінансів України листом від 13.10.2015р. № 31-11140-09-10/31893 повідомило, що постанова НКРЕКП від 27.08.2015 № 2229 залишається чинною.

Інтереси держави – понад усе

Коли виникла потреба захищати Україну, переважна більшість особового складу податкової міліції Головного управління ДФС у Чернігівській області виявила бажання пройти службу в зоні АТО. Нині вже четверта ротація – п’ятеро податкових міліціонерів несуть службу на Донеччині. Для кожної ротації добровольців ретельно відбирають, з ними проводяться спеціальні тестування. Разом з колегами з інших регіонів Чернігівщину гідно представляють кращі фахівці.

Відзнакою ДФС України «За захист економічних інтересів України в зоні проведення АТО» нагороджені заступник начальника оперативного управління полковник Віталій Гарбар та старший оперуповноважений з особливо важливих справ підполковник Олександр Пилипенко. Спеціальні звання «Майор податкової міліції» достроково присвоєні старшому оперуповноваженому з особливо важливих справ Ігорю Луценку та старшому оперуповноваженому В’ячеславу Станіславському. Багатьом працівникам вручені відомчі відзнаки.

Спогадами про перебування у зоні АТО ділиться заступник начальника оперативного управління полковник Віталій Гарбар.
- Разом з прикордонниками, десантниками та фахівцями інших силових структур у складі мобільних груп підрозділу «Фантом» ми чергували на блокпостах у найнебезпечніших точках Донецької області - поблизу Мар’їнки, Красногорівки, Волновахи та Маріуполя. Виїжджали на завдання вздовж лінії зіткнення. Щоб не допустити постачання контрабандних товарів на окуповану територію, а звідти – переправлення зброї, наркотиків та готівкових коштів для фінансування тероризму в Україні.

Незважаючи на Мінські домовленості, сепаратисти щодня продовжували обстріли зі стрілецької зброї, відбувалися локальні бої. А до початку перемир’я наші колеги щодня потрапляли під обстріли - мінометні, артилерійські, систем залпового вогню - «Градів», «Ураганів»…

У зоні АТО ми навчалися жити за законами військового часу. Адаптувалися швидко. Вже за кілька днів за звуком розрізняли, з якої зброї стріляють, куди спрямований вогонь, чи треба ховатися в укриття. На все це – лічені секунди. А щоб не влучили снайпери, на автотранспорті пересувалися зі швидкістю понад 100 кілометрів на годину.

З тими, з ким пройшли бойове «хрещення», відтепер не просто колеги, а побратими. Коли у бліндажі, під ворожим вогнем, стоїш пліч-о-пліч і чекаєш, коли все стихне і чи залишишся живим – відбувається переосмислення людських цінностей. І в слово патріотизм вкладаєш особливий сенс.

Наше життя поділилося на «до» і «після» перебування в зоні АТО. І той досвід, який там одержали, змінив ставлення до багатьох життєвих ситуацій.

За три місяці сталося стільки, що в цивільному бутті навіть важко уявити. Зокрема, вразив випадок, як військовослужбовці Збройних сил України боролися за життя новонародженої дівчинки, яка під час обстрілу Красногорівки була тяжко поранена. Надіслали вертоліт, щоб доставити її до лікарні в Маріуполь. Але, на жаль, дівчинка померла. Потім дізналися, що коли вона народжувалася, також розпочалися обстріли. Породіллю військові екстрено переправили до Курахово. Одного з рятівників вона взяла хрещеним батьком…

Ставлення мешканців Донеччини до подій, що відбуваються, різне. Переважна більшість бачить себе в Україні. Серед них є й ті, хто голосував за ДНР, за «краще майбутнє». Підступна пропаганда напередодні референдуму зробила свою чорну справу. Тепер багато хто змінив нав’язану думку. Траплялося, що побачивши людей у формі, місцеві підходили до бійців і наполегливо вимагали йти в наступ – звільнити рідну землю від нечисті.

Обстріляна районна інспекція в Мар’їнці, звідки колеги-податківці переїхали до Курахово, поки стоїть пусткою. Українська влада докладає зусиль для відродження зруйнованих територій – проводиться капітальний ремонт будинків, встановлюються нові дитячі майданчики… Благодійні фонди везуть будівельні матеріали, побутову хімію, харчі та інші необхідні речі.

На час нашого перебування в зоні АТО припало святкування Дня Незалежності та Дня Прапора. Ми відзначали з особливим піднесенням - зробили фотосесію на фоні державного прапора.

У військово-польових умовах надзвичайно цінуєш увагу і підтримку друзів та колег. Приємно, що постійно телефонували наші керівники. І не лише нам, але й родинам: запитували, чим допомогти. Мої батьки й досі не знають, що я був у зоні АТО. Вони вже поважного віку, живуть на Житомирщині. Не хотів, щоб хвилювалися. Телефонував, казав, що з Чернігова. Якщо донька розповість, коли гостюватимемо у них (а ми привчили її завжди говорити правду), то заспокою. Скажу, що сидів у штабі.

Йти на ризик заради інтересів України нас, податкових міліціонерів, зобов’язують не лише погони, але й громадянська позиція. Тому, коли в черговий раз постає питання формування бригади для зони АТО, серед добровольців – й ті, хто вже там побував. Адже для нас інтереси держави – понад усе.

Актуальне інтерв’ю

Як законотворці попрацювали над податками

З початку року відбулися зміни у податковому законодавстві. Вони вплинуть не лише на наповнення бюджетів, але і на суми податків та зборів, які сплачують громадяни, підприємці та підприємства.

Які саме зміни відбулися і кого стосуються ми з’ясовували у в.о. начальника Головного управління ДФС у Чернігівській області Ніни Соловей.
- Ніно Миколаївно, перш за все, законодавчі зміни торкнулися оподаткування доходів громадян, тобто, їх відчує кожен з нас. Тож що змінилося в оподаткуванні зарплат?
- Змінилася ставка податку на доходи фізичних осіб. Якщо минулого року iз зарплат до 12 180 гривень на місяць утримувалося 15 відсотків податку, а з перевищення цієї суми – 20, то з 1 січня цього року ставка податку становить 18 відсотків з будь-якого розміру заробітної плати. Для пасивних доходів ставка податку змінилася з 20 до 18 відсотків, окрім податку з дивідендів по акціях та корпоративних правах – ставка залишилася на рівні 5 відсотків. Для пенсій, розмір яких перевищує 3 мінімальні заробітні плати (на сьогоднішній день це 4134 грн.), ставка податку на суму такого перевищення також залишилася на рівні 15 відсотків.
- Разом з тим для працюючих громадян законодавці передбачили своєрідний компенсатор – відмінили ЄСВ.
- Так. Змінами у законодавстві скасовано утримання єдиного внеску iз зарплат найманих працівників.
- Якщо говорити про єдиний соціальний внесок, то у зв’язку з останніми змінами у податковому законодавстві, можливо, перестануть виплачувати зарплату «в конвертах».
- Дійсно, сподіваємося, що ринок праці стане прозорішим. Адже ставка єдиного соціального внеску для роботодавців зменшена до 22 відсотків. Крiм того, закон встановлює пiдвищення максимальної величини бази нарахування ЄСВ з 17 до 25 мiнiмальних мiсячних заробiтних плат (34 450 грн.).
Це своєрідний стимул для виведення зарплат із тіні. Роботодавцям тепер немає сенсу виплачувати зарплату «в конвертах». Сподіваємося, що й наймані працівники будуть впевненіше відстоювати свої соціальні гарантії.
- Яких змін зазнала спрощена система?
- Для платників податків, які обрали спрощену систему оподаткування, залишилися всі чотири групи. Для 1 та 2 груп все залишилося без змін. А для платникiв 3 групи зменшений рiчний обсяг доходу з 20 до 5 мільйонів гривень.
Варто зазначити, що фізичні особи-платники єдиного податку, які минулого року отримали доходи понад 5 мільйонів гривень, але не перевищили 20 мільйонів гривень, не втрачають право застосовувати спрощену систему оподаткування в 2016 році. Водночас, якщо протягом цього року вони отримають доходи більше 5 мільйонів гривень, то з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, в якому відбулося таке перевищення, будуть зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів.
Такий же підхід застосовується і для юридичних осіб - платників єдиного податку третьої групи.
На Чернігівщині ці зміни торкнуться лише незначної кількості спрощенців. Адже за попередніми даними, з них майже 99 відсотків за підсумками минулого року не перевищили 5-мільйонний рубіж.
Також маю наголосити, що для 3 групи повертаються двi ставки, якi дiяли у 2014 роцi. Для платникiв податку на додану вартість ставка зростає з 2 до 3 відсотків, для тих, хто не сплачує ПДВ, - з 4 до 5 відсотків від обороту.

- Є законодавчі сюрпризи для сільгоспвиробників. Які саме?
- Для платників-єдинників 4 групи (сiльгосппiдприємств) ставки єдиного податку пiдвищенi в 1,8 раза. В той же час у 2016 році база оподаткування для таких платників не змінилася.
Дiятимуть диференцiйованi пiдходи до перерахування сум ПДВ. Так, по операціях із зерновими та технічними культурами – 15 відсотків ПДВ зараховується на спецрахунок виробника, 85 - перераховується до бюджету. За операціями з продукцією тваринництва 80 відсотків ПДВ залишається пiдприємству, а 20 відсотків спрямовуються до бюджету. За операціями з іншими сільгосптоварами – сума ПДВ розподіляється порівну – по 50 відсотків.

- Що змінилося в оподаткуванні нерухомості?
- Для нерухомого майна передбачено збiльшення граничної ставки податку з 2 до 3 відсотків розмiру мiнiмальної заробiтної плати за 1 квадратних метр загальної площi житлової та нежитлової нерухомостi. А також додатково встановлені ставки податку в розмiрi 25 тисяч гривень для квартир площею понад 300 квадратних метрів та будинкiв - більше 500 квадратних метрів.
Скасовані права органів місцевого самоврядування збільшувати граничну межу площі житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування. Тобто з 2016 року для квартир вона становить 60 квадратних метрів, для будинків – 120 квадратних метрів.

- Ставку податку на нерухомiсть, як і раніше, визначають мiсцевi органи влади?
- Так. Максимальна ставка – 3 відсотки. Органи місцевої влади мають бути максимально об’єктивними, адже податок на нерухомість сплачується до місцевих бюджетів.
- Суттєво підвищилася ставка акцизу на алкогольні напої, що ми вже відчули на своєму гаманці.
- На пиво акцизний податок збільшується вдвічі - з 1,24 гривні за 1 літр до 2,48 гривні, на лікеро-горілчані вироби підвищується на 50 відсотків - до 105,8 гривні за літр 100-відсоткового спирту.
- Акцизна ставка на сухі вина зберігається на рівні 0,01 гривні за літр. На кріплені вина і вермути ставка підвищиться удвічі - з 3,58 гривні за 1 літр до 7,16 гривні, на ігристі вина також удвічі - до 10,4 гривні за літр.
- Акциз на слабоалкогольні напої збільшився на 300 відсотків - до 211,59 гривні за літр 100-відсоткового спирту. Щодо цигарок, то на сигарети акциз за специфічною ставкою зріс на 40 відсотків - до 318,26 гривні за 1 тисячу штук без підвищення адвалорної ставки (адвалорна залишилась 12 відсотків).
Пiдвищення ставок акцизного податку вiдбуватиметься в кiлька етапiв – вони будуть наближені до європейських.

- Збільшився акциз і на пальне?
- Для пального тимчасово, з 1 січня до 29 лютого 2016 року (включно), встановлені ставки акцизного податку, збільшені на 13 відсотків порівняно зі ставками, чинними в 2015 році, при цьому одиниця виміру – евро за 1000 кілограмів.
Ставка акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів:
- для пального – 0,042 евро за 1 літр реалізованого товару (з 01.01.2016);
- для інших видів підакцизних товарів – залишилася незмінною (5 відсотків вартості реалізованого товару).

- Проясніть, будь ласка, ситуацію щодо податку на прибуток пiдприємств?
- Базова ставка цього податку не змiнилася. Як і минулого року вона становить 18 відсотків. З цього податку скасовані щомісячні авансовi внески.
Разом з тим, для пiдприємств iз рiчним обсягом доходiв понад 20 мiльйонiв гривень встановлений квартальний звiтний перiод.
- Чи торкнулися зміни податку на додану вартість?
- Ставки ПДВ залишаються незмiнними – 20 відсотків, експорт – нульова ставка. Збережено також ставку ПДВ для фармацевтичної галузi на рівні 7 відсотків.
Щодо вiдшкодування ПДВ, то передбачено створення двох публічних реєстрів, де буде розміщена відповідна інформація. Перший - для тих, хто вiдповiдає критерiям, так званого, автоматичного вiдшкодування (експортна складова понад 40 відсотків), другий - для всiх iнших. Реєстри запрацюють з 1 лютого цього року. В них будуть данi про платника податку, заявлену ним суму до вiдшкодування з бюджету та стан вiдшкодування.

- Насамкінець, про транспортний податок – що змінилося?
- Змінився об’єкт оподаткування. Якщо минулого року це були автомобілі з двигуном, об'єм якого понад 3000 куб. см i вiком до 5 рокiв, то з цього року об'єктом оподаткування стали автомобiлi вартiстю понад 750 мiнiмальних заробiтних плат (у 2016 роцi це 1,03 млн. грн.) i вiком до 5 рокiв.
Ставка податку не змінилася - 25 тисяч гривень на рiк. Перелiк таких авто визначатиметься за методикою, затвердженою Кабiнетом Мiнiстрiв України, та публiкуватиметься на веб-сайтi Мiнекономрозвитку.

За переміщення товарів поза митним контролем порушник може лишитись без вантажного автомобіля

Іще один вантажний автомобіль, що незаконно переміщував товари поза митним контролем до населеного пункту, на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затримали чернігівські митники.

Як повідомив начальник митниці Олександр Шавлак, підставою для порушення адмінсправи став факт перевезення громадянином України у травні минулого року партії пива до Луганська поза митним контролем. Затримали автомобіль-порушник двадцять першого січня цього року у пункті пропуску «Нові Яриловичі» при спробі виїзду за межі України. За допомогою програмного забезпечення митники встановили, що раніше на цьому ж автомобілі мешканець Харкова ввіз в Україну з Росії вантаж без виконання митних формальностей та поза місцем розташування митного органу. Причому на російському пункті пропуску митне оформлення проводилося. Після цього автомобіль в’їхав на територію України через недіючий пункт пропуску «Ізварине» і далі прямував неконтрольованою ділянкою української території до місця призначення.

Чернігівською митницею ДФС порушена справа за статтею 484 Митного кодексу України. Автомобіль з напівпричепом, що використовувався для незаконного ввезення товарів, вилучений. Санкції статті передбачають накладення на порушника штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів, транспортних засобів або їх конфіскацію. За попередньою оцінкою вартість затримано транспортного засобу становить 375 тисяч гривень.

Податкова соціальна пільга у 2016 році

Відповідно до п.п. 169.1.1 п. 169.1 статті 169 Податкового кодексу України будь – який платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі, що дорівнює 50 відсоткам розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунок на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року. Крім того, цією статтею передбачено підвищений розмір податкової соціальної пільги для окремих категорій громадян.

Згідно із абзацом першим п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та винагороди), якщо його розмір не перевищує суми, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень.

Оскільки Законом України «Про Державний бюджет на 2016 рік» прожитковий мінімум для працездатних осіб та мінімальну заробітну плату з 1 січня 2016 року встановлено в розмірі 1378 грн, сума заробітної плати, нарахованої платнику податків протягом звітного податкового місяця, що дає право на податкову соціальну пільгу в 2016 році становить 1930 грн (1378 грн х 1,4).

Впродовж 2016 року сума заробітної плати, яка дає право на податкову соціальну пільгу та розміри податкових соціальних пільг є незмінними.

Про використання касових апаратів в 2016 році

Основним нормативно-правовим актом, що регулює розрахунки за готівку, є Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265), який є спеціальним законом. Встановлення вимог щодо проведення розрахункових операцій за готівку іншими законами, крім Податкового кодексу України (далі – Кодекс), заборонено.

Статтею 3 Закону № 265 визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані застосовувати РРО, що включені до Державного реєстру РРО, з додержанням встановленого порядку їх застосування.

Пунктом 8 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону № 265 передбачено, що з 1 січня 2015 року дозволяється первинна реєстрація лише РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі, та електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг), РРО з купівлі-продажу іноземної валюти.

До 1 січня 2016 року дозволяється використання електронних контрольно-касових апаратів, введених в експлуатацію до 1 січня 2015 року, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді та подають до органів доходів і зборів по дротових або бездротових каналах зв’язку тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, яка міститься в їх фіскальній пам’яті, і при цьому не подають електронних копій розрахункових документів.

Таким чином, користувачам зареєстрованих та введених в експлуатацію до 1 січня 2015 року електронних контрольно-касових апаратів, що подають до органів фіскальних органів тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій (Z-звіти), встановлено перехідний період тривалістю 1 рік для доопрацювання або заміни існуючої касової техніки на таку, яка забезпечує подання по електронних каналах зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків.

Отже, якщо зареєстрований у органах ДФС до 1 січня 2015 касовий апарат із версією програмного забезпечення доопрацьований і забезпечує подання по електронних каналах зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, такий касовий апарат може використовуватись з 1 січня 2016.

Умови застосування касових апаратів спрощенцями ІІ та ІІІ груп

Відповідно до норм Податкового кодексу України (п. 296.10.) платники єдиного податку першої групи не застосовують реєстратори розрахункових операцій.

Фізичні особи-підприємці другої і третьої груп, незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1 млн. гривень не застосовують реєстратори розрахункових операцій. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1 млн. гривень застосування реєстратора розрахункових операцій для такого платника єдиного податку є обов'язковим починаючи з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку.

Водночас, статтею 9 Закону України від 06.07.1995 N265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (із змінами та доповненнями) (далі- Закон №265) визначений перелік операцій при яких реєстратори розрахункових операцій не застосовуються.

При здійсненні діяльності із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій необхідно дотримуватись вимог Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства доходів i зборів України від 28.08.2013 № 417 "Про затвердження нормативно-правових актів щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій" (далі- Порядок №417) та Закону №265.

При цьому перед придбанням РРО необхідно пересвідчитися, що:
1) модель касового апарату включено до Державного реєстру РРО (інформація про реєстр РРО розміщена на сайті ДФС України);
2) термін служби РРО ще не вичерпано;
3) граничний термін, після якого згідно з Державним реєстром РРО заборонено реєструвати зазначену модель РРО, не настав.

При купівлі касового апарату, що був у використанні, слід пересвідчитись, що реєстрацію такого РРО було скасовано (взяти у продавця (власника) РРО довідку про скасування реєстрації за місцем попередньої реєстрації).

До здійснення реєстрації в органах ДФС суб’єкт господарювання повинен звернутись до Центру сервісного обслуговування і укласти з ним договір на сервісне обслуговування.

Порядком №417 визначено, що для реєстрації РРО суб’єкт господарювання подає до податкового органу:
- заяву про реєстрацію РРО за формою № 1-РРО;
- копію документа, що підтверджує факт купівлі або безоплатного отримання РРО у власність, іншого документа, що підтверджує право власності або користування РРО;
- копію документа на право власності або іншого документа, що дає право на розміщення господарської одиниці, де буде використовуватися РРО;
- копію договору суб'єкта господарювання з Центром сервісного обслуговування про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Особливості справляння рентної плати у 2016 році

Державна фіскальна служба України, керуючись нормами Закону України від 24 грудня 2015року №909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» (далі - Закон), направляє для використання у роботі рекомендації щодо особливостей справляння у 2016 році рентної плати.

01 січня 2016 року набрали чинності такі зміни, внесені Законом до Податкового кодексу України, в частині порядку справляння рентної плати:
1) скасовано відповідальність платників податків за несплату узгодженої суми авансових внесків з рентної плати (п. 22 розд. І Закону);
2) припинено справляння рентної плати за транзитне транспортування трубопроводами природного газу (пп. 64 та 70 розд. І Закону);
3) встановлено тимчасові ставки рентної плати за користування надрами для видобування газу природного, що використовується для потреб населення, видобутого з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 метрів:
3.1) на період з 1 січня 2016року до 1 квітня 2016року - 70 відсотків вартості бази оподаткування - ціна, визначена у відповідних договорах купівлі-продажу природного газу між платником рентної плати та суб'єктом ринку природного газу, на якого Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов'язки щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» (далі - база оподаткування);
3.2) на період з 1 квітня 2016року до 31 грудня 2016року (включно) - 50 відс. бази оподаткування (п.п. 1 п. 65 та п.п. 6 п. 83 розд. І Закону);
4) встановлено, що з 1 січня 2017року діє постійна ставка рентної плати за видобування газу природного, що використовується для потреб населення, видобутого з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 метрів, - 29 відс. бази (п.п. 1 п. 65 та п.п. 6 п. 83 розд. І Закону);
5) збережено розмір ставок рентної плати за видобування природного газу, видобутого:
5.1) з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 метрів, та використаного для задоволення потреб населення, - 14 відс. бази оподаткування;
5.2) з покладів на ділянках надр (родовищах) в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України, - 11 відс. бази оподаткування;
5.3) під час виконання договорів про спільну діяльність - 70 відс. бази оподаткування, яка у разі постачання природного газу іншим, ніж населення, категоріям споживачів відповідає середній митній вартості імпортного природного газу, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України за податковий (звітний) період (далі - база оподаткування для «іншого газу»);
6) ставки рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, що постачається іншим, ніж населення, категоріям споживачів, знижено для обсягів, що видобуваються з покладів:
6.1) до 5000 метрів, із 55 відс. на 29 відс. бази оподаткування для «іншого газу»;
6.2) понад 5000 метрів, із 28 відс. до 14 відс. бази оподаткування для «іншого газу» (п.п.1 п. 65 розд. І Закону);
7) встановлено ставку рентної плати за користування надрами для видобування бурштину у розмірі 25 відс. вартості товарної продукції (п.п. 1 п. 65 розд. І Закону);
8) скасовано коригуючий коефіцієнт 0,55, який застосовувався до ставок рентної плати за користування надрами за видобування запасів природного газу із свердловин, внесених до Державного реєстру нафтових та газових свердловин після 1 серпня 2014 року (п.п. 2 п. 65 розд. І Закону);
9) збільшено ставки рентної плати:
9.1) за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин - на 26,67 відс. (п. 66 розд. І Закону);
9.2) за користування радіочастотним ресурсом України - на 13,35 відс. (п. 67 розд. І Закону);
9.3) за спеціальне використання води - на 26,49 - 26,55 відс. (п. 68 розд. І Закону);
9.4) за спеціальне використання лісових ресурсів - на 40,0 відс., а для ялини і ялиці - на 100,0 відс. (п. 69 розд. І Закону);
10) підтверджено застосування ставки 2,4 долара США за транзитне транспортування однієї тонни аміаку за кожні 100 кілометрів відстані відповідних маршрутів його транспортування (п. 70 розд. І Закону);
11) передбачено застосування у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, коригуючого коефіцієнта лише до ставок рентної плати за транспортування нафтопродуктів магістральними нафтопродуктопроводами у разі зміни тарифів на транспортування (п. 70 розд. І Закону);
12) встановлено, що для рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному місяцю, та скасовано сплату платниками зазначених складових рентної плати щомісячних авансових внесків у податковому (звітному) кварталі у розмірі однієї третини суми податкових зобов'язань з рентної плати, визначеної у податковій декларації за попередній податковий (звітний) квартал (пп. 1,3,4 п. 71 розд. І Закону).

Зміни з місцевих, ресурсних та рентних платежів, які набули чинності з 1 січня 2016 року

Плата за землю

 Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування – не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (до змін ставка податку у розмірі не більше 1 відсотка поширювалась лише на сільгоспугіддя).
 Виключено вимогу, що договір оренди повинен бути оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
 Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 01.01.2016р. становить 1,433, а значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) за 2015 рік становить 1,2.
 При складанні платниками податкової декларації з плати за землю за 2016 рік застосовується форма декларації, яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2015р. № 560, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.07.2015р. за N783/27228.
 В 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України та Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" щодо офіційного оприлюднення прийнятих на 2016 рік рішень.

Рентна плата

 Ставки рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, що постачається іншим, ніж населення, категоріям споживачів, знижено для обсягів, що видобувають з покладів, зокрема до 5000 метрів, із 55 відсотків до 29 відсотків.
 Збільшено ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин на 26,67 відсотків, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України на 13,35 відсотків, рентної плати за спеціальне використання води на 26,49 – 26,55 відсотків та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів на 40 відсотків, а для ялини і ялиці на 100 відсотків.
 З 1 січня цього року змінено базовий податковий (звітний) період, зокрема для рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України на календарний місяць, та скасовано сплату платниками зазначених складових рентної плати щомісячних авансових внесків у податковому (звітному) кварталі у розмірі однієї третини суми податкових зобов’язань з рентної плати, визначеної у податковій декларації за попередній податковий (звітний) квартал.
 Наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №719, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.09.2015р. за №1051/27496, затверджено форму податкової декларації з рентної плати, яка запроваджена з IV кварталу 2015 року.

Єдиний податок четвертої групи

 З 1 січня 2016 року для платників єдиного податку четвертої групи ставки податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, які залежать від категорії (типу) земель та їх розташування, зросли на 80 відсотків.
 У 2016 році відмінено застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі для визначення бази оподаткування для єдиного податку четвертої групи.
Тобто у поточному році база оподаткування єдиним податком четвертої групи є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 1 січня 2015 року.
 З 2016 року виключено другий абзац п.2921.1 ст. 2921, де вказано, що «права власності/користування земельними ділянками повинні бути оформлені та зареєстровані відповідно до законодавства».
 Наказом Міністерства фінансів України від 19.06.2015р. №578, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.06.2015р. за №799/27244, затверджено форму податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи.

Екологічний податок

 Збільшено ставки на 26,7 відсотків.
 Наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №715, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.09.2015р. за №1052/27497, затверджено форму податкової декларації екологічного податку, яка запроваджена з IV кварталу 2015 року.

Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності

 Починаючи з 01.01.2016 року відмінено збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

Збір за місця для паркування транспортних засобів та туристичний збір
 Наказом Міністерства фінансів України від 09.07.2015р. №636, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.07.2015р. за №912/27357, затверджено форми податкових декларацій збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору, які запроваджені з IV кварталу 2015 року.

Податковий клас здобув перемогу в Чернігівській МХЛ

Протягом кількох років у Чернігівській загальноосвітній школі №20 працює податковий клас. У позашкільний час учні разом з вчителями та податківцями набувають податкових знань. Проводяться й спортивні заняття – вони згуртовують колектив та пропагують серед школярів здоровий спосіб життя. До речі, минулого року кращим спортсменом був визнаний Дмитро Скрипка.

Цього року заняття тривають. І спортивні також. Приміром, хокейна команда, сформована з учнів податкового класу, брала участь у змаганнях серед молодіжних команд, які вперше проводилися у Чернігові. І капітаном команди школярі обрали саме Дмитра Скрипку.

Змагання проходили в два етапи. На першому - всі учасники зіграли між собою. За його підсумками на спортивному майданчику ЗОШ №12 зустрічалися команди - податкового класу ЗОШ №20 та випускників ЗОШ №20.

Гра була захоплюючою і азартною, як і належить у фіналі. Спочатку гравці податкового класу наполегливо відтісняли команду випускників до воріт, атакуючи «градом» кидків. Але оборона втрималася.

У другому періоді випускники перегрупувалися та розпочали методично тиснути на ворота Павла Войтенка. Але воротар не підвів команду - майстерно відбивав досить підступні шайби нападника Тимофія Килочицького (до речі, кращого гравця міського турніру «Золота шайба – 2013»).

У завершальному, третьому періоді, гравці податкового класу відчутно поступалися швидкістю своїм суперникам. В той же час воротар команди випускників Максим Ващенко відзначився не лише професіоналізмом, але й спортивною пильністю - наприкінці гри він двічі поспіль відбив два штрафних кидки. До речі Максим - один з найкращих воротарів міста, грає в «Нічній хокейній лізі» міста Києва (НХЛ).

Але, як іноді буває у фіналі, долю гри вирішив один гравець - нападник з команди податкового класу Дмитро Степура. Він за дві хвилини до кінця матчу, вдало звільнившись від опіки, отримавши від борту пас капітана Дмитра Скрипки, миттєво відправив шайбу у ворота суперника. А потім, як справжній форвард, вдруге відзначився в швидкій контратаці.

Таким чином вперше в історії Чернігівського хокею головний кубок міської хокейної ліги здобула команда податкового класу.

Ігор Закружний, голова спортивної комісії Ради профспілки працівників

ГУ ДФС у Чернігівській області

Реалізація майна – один із заходів погашення податкового боргу

Одним із найнеприємніших заходів погашення податкового боргу для платника податків є реалізація його майна.

Відповідно до статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Таким чином, реалізація майна є останнім заходом впливу на боржника і відбувається виключно за дозволом суду. Йому передує цілий ряд інших заходів стягнення податкового боргу, насамперед стягнення з рахунків, вилучення готівкових коштів.

На сьогодні в області в податкову заставу описано майна боржників на загальну суму 25,5 млн.грн., в т.ч. описаного у 2015 році – 13,1 млн.грн. В минулому році податкові органи області подали до суду позовів для отримання дозволів на реалізацію майна боржників на загальну суму понад 12,5 млн.грн., з яких передано в реалізацію майна через біржові торги на 4,1 млн.грн.

Розроблено порядок ведення та форми реєстрів заяв про відшкодування ПДВ

З 1 лютого 2016 року набрали чинності зміни щодо запровадження реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Наразі ДФС направлено до Міністерства фінансів України пропозиції до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення та форми реєстрів заяв про повернення сум бюджетного відшкодування».

Реєстри заяв міститимуть такі дані:
найменування платника податку та його індивідуальний податковий номер;
дата прийняття заяви на бюджетне відшкодування на рахунок платника у банку, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку, номер податкової декларації/уточнюючого розрахунку;
сума податку, заявлена до бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку, згідно декларації або уточнюючого розрахунку;
дата узгодження контролюючим органом суми бюджетного відшкодування за заявою;
дата висновку, направленого до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, та сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню;
дата неузгодження контролюючим органом суми бюджетного відшкодування за заявою, номер податкового повідомлення-рішення та неузгоджена сума бюджетного відшкодування;
дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується;
дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, узгоджена за результатами оскарження;
дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку.

Практична реалізація публікації 2-х реєстрів заяв відбудеться після набрання чинності цієї постанови.

Податкова звітність з ПДВ за січень 2016 року подається за новою формою

Платники податку на додану вартість звітують за новою формою в електронному вигляді починаючи зі звітів за січень 2016 року.
Нова форма декларації з податку на додану вартість затверджена наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 "Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", який опубліковано 30 січня 2016 року у виданні "Урядовий кур’єр".
Звертаємо увагу, що Законом України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" внесено суттєві зміни до Податкового кодексу України в частині визначення податкових зобов’язань з податку на додану вартість та їх сплати до бюджету, зокрема, сільськогосподарськими товаровиробниками.

Захист прав інтелектуальної власності контролює Чернігівська митниця ДФС

Державна фіскальна служба України веде митний реєстр об'єктів права інтелектуальної власності, які охороняються відповідно до закону.

Відповідно до статті 399 Митного кодексу України на підставі даних митного реєстру у разі виявлення ознак порушення прав інтелектуальної власності щодо товарів, пред’явлених до митного контролю та митного оформлення, здійснюється призупинення митного оформлення товарів на 10 робочих днів, в разі необхідності продовження цього строку здійснюється не більш як на 10 робочих днів.

Протягом 2015 року Чернігівською митницею ДФС відповідно до статті 399 Митного кодексу України в 42 випадках призупинялося митне оформлення наступних товарів: запасні частини до вантажних автомобілів, мінеральна вата, зразки сигарет з фільтром для тестування, мотоцикли, силіконовий герметик, епоксидний клей, електрообладнання, телефон та автомобілі-самоскиди.

Відповідно до вимог частини 11 статті 399 Митного кодексу України правовласниками або їх представниками у 40 випадках надані разові дозволи не уповноваженим імпортерам (експортерам), як підстава для здійснення митного оформлення товарів, що містять об’єкти права інтелектуальної власності.

За матеріалами призупинення митного оформлення силіконового герметика та епоксидного клею, проводиться перевірка щодо наявності ознак порушення митних правил, передбачених ст. 476 Митного кодексу України.

Про роботу органів ДФС Чернігівської області щодо розгляду запитів на публічну інформацію за січень 2016 року

Протягом січня 2016 року до органів ДФС області надійшло 19 запитів на отримання публічної інформації, а саме:
- 5 запитів (26%) отримано від фізичних осіб;
- 14 запитів (74%) від юридичних осіб та громадських організацій.

Переважна кількість запитів (12) надійшла поштою. Запитувачами особисто подано 5 запитів, 2- надійшло електронною поштою.
Найактивнішими були громадяни міста Чернігова, які надали 7 запитів. Основна інформація, що цікавила запитувачів, стосувалась розміру ставок земельного податку та податку на нерухоме майно, затверджених рішеннями сільських та селищних рад на 2016 рік.
Усі запити були опрацьовані у встановлений чинним законодавством термін.

Документи та інформація, які найбільше цікавили запитувачів протягом січня 2016 року:
• Рішення сільських та селищних рад про затвердження ставок плати за землю та нерухоме майно на 2016 рік;
• інформація щодо результатів перевірки посадових осіб органів ДФС області відповідно до ЗУ «Про очищення влади»;
• копії наказів та документів про сплату грошового забезпечення та інших виплат колишнім працівникам органів ДФС.

„Електронний кабінет платника податків”- електронний сервіс ДФС

Електронний кабінет платника податків– це персональне автоматизоване робоче місце платника податків, яке за допомогою спеціального інструмента доступу (наприклад, електронної картки платника податків) з використанням електронно-цифрового підпису дозволяє працювати з органами фіскальної служби в режимі реального часу. Робота з власним Електронним кабінетом здійснюється платником податків за допомогою підключеного до Інтернет-мережі персонального комп’ютера за умови авторизації платника податків на веб-порталі ДФС України.

Електронний кабінет платника податків є захищеним, персоналізованим та безпечним електронним сервісом, який надає можливість безконтактної взаємодії платників податків та ДФС з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

Призначенням Електронного кабінету є надання платнику податків можливості реалізувати свої обов’язки та права у сфері оподаткування в режимі on-line.

Перерахування сум єдиного внеску при виплаті заробітної плати

В зв’язку з набранням чинності 01 січня 2016 року Законом України від 24 грудня 2015 року №909-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» для платників, визначених частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2010 року №2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування встановлено у розмірі 22 відсотки до бази нарахування.

Відповідно змінюється частка єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що контролюється банківськими установами. Тому до приведення норм Порядку прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013 №453 у відповідність з вимогами чинного законодавства, зобов’язано територіальні органи ДФС погоджувати сплату єдиного внеску, яка має становити 1/5 суми коштів для виплати заробітної плати, зазначеної в розрахункових документах.

Лист ДФС України від 15.01.2016 №1259/7/99-99-17-03-01-17 розміщено за адресою- http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/66077.html.

Про індекс споживчих цін за 2015 рік та індексацію нормативної грошової оцінки земель у 2016 році

За інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2015 рік становив 143,3%.

Враховуючи це, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільсьісогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті Податкового кодексу України, станом на 1 січня 2016 року становить 1,433.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Разом з тим, відповідно до пункту 6 підрозділу 6 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 24.12.2015 № 909 - VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році») встановлено, що індекс споживчих цін за 2015 рік, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів), застосовується із значенням 120 відсотків.

Враховуючи викладене, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів) за 2015 рік становить 1,2.

Переглядів:267